• Nederlands
    • Engels
    • Duits

Dure maanden voor de ondernemer

Als ondernemer zijn de maanden mei, juni, juli en augustus lastige maanden met betrekking tot de liquiditeit van het bedrijf. Liquiditeit is het beschikbare geld dat er is om lopende betalingsverplichtingen te voldoen. Er gaat vaak veel geld uit in deze maanden. Dit kan leiden tot financiële problemen. Bijvoorbeeld het niet op tijd nakomen van financiële verplichtingen ten opzichte van leveranciers en werknemers. Waarom zijn in deze vier maanden de kosten hoog? En wat is de oplossing om deze maanden goed door te komen? U leest het in deze blog.

Vijf oorzaken én oplossingen van liquiditeitsproblemen bij ondernemers

Als incassobureau merken we vaak dat ondernemers in de periode van mei tot en met augustus behoorlijk hun best moeten doen om aan hun betalingsverplichtingen te voldoen. Dit is niet omdat het zo slecht gaat met de economie, integendeel: het gaat erg voorspoedig. Hoe kan het dan dat deze problemen toch de kop opsteken?

  1. Vakantiegeld uitkeren in mei
    Na een jaar hard werken zijn er fantastische projecten afgerond en kijkt jouw personeel uit naar hun zomervakantie. In mei betalen de meeste ondernemers het welverdiende vakantiegeld uit. Voor werknemers een mooi bedrag voor hun vakantie, voor werkgevers een aardige kostenpost. Alleen door het uitbetalen van vakantiegeld komt de liquiditeit van sommige ondernemingen al onder druk te staan.
  2. Dubbele loonbelasting betalen in juni
    In de nasleep van de uitbetaling van het vakantiegeld volgt een maand later dubbele loonbelasting. Voor ondernemers natuurlijk een groot bedrag volgend op de dure maand mei. Zo’n niet ingecalculeerde betaling van extra loonbelasting is voor verschillende ondernemers lastig te betalen.
  3. Btw-afdracht in juli
    Eind juni is het tweede kwartaal afgesloten en is het weer tijd om de btw- aangifte in te vullen. De kans is groot dat u de belastingdienst btw moet betalen. Zijn er in juli toevallig ook nog eens weinig gemaakte kosten waarover btw berekend is? Dan kan dit zomaar een aardig bedrag zijn.
  4. De vakantiemaanden
    Als ondernemer heeft u te maken met de vakantieperiode. De meeste werknemers zijn gebonden aan de schoolvakantie, ergens in juli en augustus. Dit betekent een periode van rust voor uw personeel en rust op kantoor omdat er weinig werknemers aan het werk zijn. Het gevolg hiervan kan zijn dat er minder inkomsten binnenkomen. Dit komt niet iedere ondernemer altijd even goed uit.
  5. Onbetaalde facturen
    Onbetaalde facturen zijn een probleem voor veel bedrijven (en wij kunnen het weten). Meestal is dit niet gelijk een probleem, maar in de periode van mei tot en met augustus kunnen onbetaalde facturen vervelende gevolgen hebben. In een periode dat er veel kosten zijn is het noodzakelijk dat uitstaande facturen ook betaald worden. Daarvoor is een goed debiteurenbeheer nodig in uw bedrijfsvoering én, mocht betaling uitblijven, een goed incassobureau.

Openstaande facturen incasseren dé oplossing

Het incasseren van openstaande facturen is belangrijk om liquiditeitsproblemen te voorkomen. In de risicovolle maanden van mei tot en met augustus is dit nóg belangrijker. Is dit herkenbaar voor u? Heeft u de afgelopen tijd veel kosten gemaakt en heeft u onbetaalde facturen? Wij helpen u graag om de boel op orde te krijgen voor een frisse start na de vakantie. Met ruim 100 jaar ervaring hebben we inmiddels heel wat ondernemers aan een gezond debiteurenbestand geholpen. Om te beginnen doen we dit door onbetaalde facturen voor u te innen. Een goede start hierbij is het versturen van een officiële laatste aanmaning. Daarnaast helpen we u naar een duurzaam vervolg door het goed beheren van uw debiteuren. Wij horen graag wat er bij u speelt. Neem vandaag nog contact met ons op of meld direct uw incasso aan.

Liever zelf aan de slag? U kunt hier een officiële laatste aanmaning maken en verzenden..