De Nederlanden sinds 1915, een lang bestaansrecht waar ze trots op zijn. Jacco van de Loosdrecht, eigenaar van incassobureau De Nederlanden in Veenendaal, kijkt hoopvol naar de toekomst.
Van de Loosdrecht is zelf zo’n tien jaar geleden eigenaar van het bedrijf geworden. Daarvoor is het veertig jaar in handen geweest van de familie van wie de geboren en getogen Veenendaler het bedrijf kocht en naar Veenendaal haalde. Door onderzoek naar de historie van zijn bedrijf kwam hij erachter dat het al in 1915 opgericht is, getuige een aantal officiële contracten. “Het bedrijf is ooit opgericht onder de naam Fiducia-Incasso’s, met vestigingen in Haarlem, Heemstede en Leeuwarden. Veel van de oorspronkelijke contracten en advertenties zijn bewaard gebleven. Heel waardevol”, aldus Van de Loosdrecht.
De rol van social media
In die 100 jaar is er uiteraard veel veranderd in de manier van zaken doen. “Neem de komst van social media”, vertelt de eigenaar van Incassobureau De Nederlanden. “Dat maakt het een stuk makkelijker om debiteuren op te sporen en te volgen. In geval van een oninbare vordering kan een deurwaarder aangeven na gedane ambtelijke handelingen dat de schuldeiser geen cent te zien krijgt. Een vonnis blijft echter 20 jaar geldig. In dat geval blijven we het dossier volgen.” Een ander voorbeeld uit de praktijk. “Via LinkedIn kwam ik er eens achter dat een debiteur van een van mijn klanten op freelance basis werkzaam was voor een goede bekende. Zodoende kon ik beslag laten leggen op zijn facturen, waardoor mijn schuldeiser een deel van een grote uitstaande som terugkreeg. Dat zijn ontwikkelingen die het door de jaren heen in zekere zin makkelijker hebben gemaakt.”
Onderscheiden door vindbaarheid
Maar wie denkt dat de incassobureaus de laatste crisisjaren goede zaken doen, heeft het mis. “Er worden beduidend minder facturen gestuurd, dus er blijven ook minder facturen openstaan. En dan vis je al snel allemaal in dezelfde vijver.” Daarom heeft Incassobureau De Nederlanden (www.denederlanden.nl) de afgelopen jaren voornamelijk geïnvesteerd in de vindbaarheid van de website met haar unieke URL. “Ja, ik krijg inderdaad regelmatig telefoontjes van bedrijven die de URL wel willen kopen”, lacht Van de Loosdrecht.
Verregaande dienstverlening
Een ander misverstand is dat incassobureaus vanaf het eerste telefoontje geld binnenhalen. “Wij als incassobureau gaan pas verdienen op het moment dat er geld van de debiteur binnenkomt. Daar is al een heel traject – het zogeheten minnelijke traject – aan vooraf gegaan. “We gaan eerst bellen, sturen een laatste sommatie voor dagvaarding, etc. Vervolgens komt onze klant in het juridische traject. Maar deze kosten worden grotendeels verhaald op de debiteur.” Incassobureau De Nederlanden gaat ver in haar dienstverlening. “We helpen onze klanten waar we kunnen. Beantwoorden als het nodig is zelfs inhoudelijke brieven voor hen. Maar we zijn geen advocatenkantoor, waarbij deze uren gefactureerd kunnen worden. Het is dus af en toe zoeken naar de grens.”
Gratis tool voor aanmaningen
Een van de laatste ingrijpende veranderingen in de incassowetgeving is de ‘incassowet 2012’. Daarin is onder meer vastgesteld dat een debiteur een extra/laatste brief ontvangt, waarin staat dat hij binnen 15 dagen (consument) / 5 dagen (bedrijf) het openstaande factuurbedrag dient te voldoen. “Deze laatste aanmaning kunnen onze klanten gratis versturen via de website van Incassobureau De Nederlanden. Wie onze klanten zijn? Iedereen die te maken heeft met de levering van goederen en diensten. Van de detailhandel tot kinderopvang. En van particulier tot MKB.”
Heeft het bedrijf nog eens 100 jaar bestaansrecht? “Jazeker”, besluit Van de Loosdrecht stellig. “Zolang er vorderingen zijn, zullen er incassobureaus nodig zijn. En we hebben de ambitie groter te worden.” De Nederlanden viert haar 100-jarige dit jaar met gepaste activiteiten.
Incassobureau De Nederlanden is al jarenlang een betrouwbare partner op het gebied van debiteuren.
De ZakenMarkt – Food Valley regio