• Nederlands
    • Engels
    • Duits

De laatste aanmaning. En nu?

Debiteurenbeheer

Een debiteur weigert het openstaande bedrag te betalen. U stuurt een aanmaning met het verzoek om binnen vijf werkdagen te betalen, maar een reactie blijft uit. Wat doet u?

Iedere ondernemer krijgt te maken met openstaande facturen en aanmaningen. Hoe u moet reageren op een debiteur die weigert te betalen is echter voor iedereen anders. Het hangt er namelijk vanaf of u producten en/of diensten levert aan particulieren of bedrijven.

B2C

Als het gaat om de consument, bent u als ondernemer gebonden aan wettelijke afspraken. Eén daarvan is de verplichting om de debiteur nogmaals aan zijn factuur te herinneren door middel van een laatste aanmaning. Oftewel, een brief waarin u benoemt dat dit zijn laatste
kans is om te betalen. In deze brief moeten ook de hoofdsom, een betalingstermijn van 15 dagen (consument) / 5 dagen (bedrijf) en de bijbehorende incassokosten, worden genoemd. Gebeurt dat niet of zonder de juiste formulering? Dan loopt u het risico dat de  buitengerechtelijke kosten worden afgekeurd of in ieder geval niet worden toegewezen. Om dergelijke situaties te voorkomen heeft Incassobureau De Nederlanden een tool ontwikkeld die op basis van door u ingevulde gegevens een laatste aanmaning opstelt. Zo bent u verzekerd van de juiste formulering en loopt u geen risico.

B2B

Business-to-business gelden andere regels. Als niet-betalende partij is men al in gebreke op het moment dat de openstaande factuur de afgesproken betalingstermijn heeft overschreden. De laatste aanmaning wordt in dat geval meer gezien als commerciële tool die u kunt
gebruiken om goodwill te tonen en de klant nog één kans te geven om de factuur te betalen. Het geeft je tegelijkertijd gelegenheid om de klant alvast te wijzen op de incassokosten die volgen. Alles staat zwart op wit. Er is dus geen discussie meer mogelijk. U kunt de laatste aanmaning zelf of door ons laten versturen. Laat u deze door Incassobureau De Nederlanden versturen, dan houden wij de termijn voor u in de gaten. Ook pakken wij het dossier automatisch verder op wanneer deze verstrijkt. Of vraag één van onze specialisten om hulp.

Neem contact met ons op!